Vârstnicii au pe cine să sune de patru ani încoace
Telefonul Vârstnicului este prima linie telefonică națională, gratuită și confidențială dedicată seniorilor din România. Aceasta a înregistrat pe parcursul anului 2019 aproape 10.000 de apeluri, iar peste 1.200 de vârstnici au fost beneficiari unici ai serviciilor de informare, consiliere sau socializare.
„Principalul motiv pentru care persoanele de vârsta a treia apelează Telefonul Vârstnicului este nevoia lor de informații practice și utile despre diverse servicii dedicate lor (37%), urmată îndeaproape de cererea de îngrijire la domiciliu sau sprijin practic, venită din partea vârstnicilor cu diverse grade de dependență (30%). Dintre seniorii care au apelat Telefonul Vârstnicului în 2019, 8% au avut nevoie de sprijin emoțional și socializare.”, se arată în comunicatul de presă emis la sfârșitul lunii trecute de Fundația Regală Margareta a României (FRMA).
Potrivit aceluiași comunicat, în urma unor analize a interacțiunilor telefonice, 43% dintre vârstnicii care sună la „Telefonul Vârstnicului” locuiesc singuri, iar 25% dintre apelanți au vârste cuprinse între 70 și 80 de ani. De asemenea, cele mai multe apeluri vin de la persoane care trăiesc în mediul urban, din toate regiunile României.
„Majoritatea celor care apelează Telefonul Vârstnicului solicită diverse informații. Cei mai mulți dintre vârstnici nu au posibilitatea sau nu știu să folosească mijloacele moderne de informare, așa că se confruntă cu o lipsă acută de cunoștințe de care au nevoie în viața de zi cu zi. Ei nu cunosc tipurile de servicii la care au dreptul, nu știu ce să solicite și cui să se adreseze. Cu ajutorul bazei noastre de date, vârstnicii sunt direcționați spre instituții private sau de stat, în funcție de caz. În plus, pentru că odată cu vârsta înaintată se diminuează și capacitatea de autoîngrijire, apelanții de la Telefonul Vârstnicului solicită sprijin practic, ajutor la activitățile casnice, supraveghere specializată, însoțire la diferite activități, informații medicale, despre cămine pentru vârstnici și despre procedura de instituționalizare”, a declarat coordonatorul liniei Telefonul Vârstnicului, Roxana Molocea.
Linia telefonică poate fi apelată de luni până vineri, în intervalul orar 08.00-20.00 și sâmbătă, între 08.00-16.00.
Telefonul Vârstnicului a fost desemnat cel mai bun proiect de Servicii de Asistență Socială din România la Gala Societății Civile din 2019.
Fundația Regală Margareta a României este una din organizațiile neguvernamentale de elită din România, care contribuie la dezvoltarea societății civile prin programe sociale și educaționale.