Educația digitală din mediul rural posibilă prin Școala din Valiză
Interviu cu Mădălina Jije despre proiectul Școala din Valiză.
- Madalina, povesteste-ne putin despre proiectul Scoala din Valiza si rolul tau in cadrul acestui proiect.
Începând din aprilie 2019, oferim servicii integrate unităților de învățământ participante în proiect, cu scopul dezvoltării durabile a digitalizării educației. Proiectul se desfășoară în școlile din mediul rural în parteneriat cu Fundația Vodafone Romania. Suntem prezenți în 50 de școli din 17 județe.
Abordăm integrat educația digitală și oferim tehnologia necesară sub forma unui Instant Classroom, care conține toată aparatura necesară lecțiilor digitale: laptop, tablete, conexiune la internet.
Totodată, atât profesorii cât și elevii au acces în platforma www.scoaladinvaliza.ro. În platformă, profesorii sunt sprijiniți să își creeze propriile lecții și să le predea folosind infrastructura digitală pusă la dispoziție prin proiect. Școala din Valiză ajută cadrele didactice să își dezvolte competențele digitale de care au nevoie prin cursuri de formare.
În acest proiect rolul meu este de coordonare, de a sprijini cadrele didactice în ceea ce privește dobandirea competențelor digitale prin susținerea de traininguri. Oferirea de suport tehnic, monitorizare și evaluare a conținutului creat. Asigurarea comunicării informațiilor și feedbackului din teren către întreaga echipă.
- Spune-ne te rog cate scoli din regiunea de dezvoltare Nord-Est beneficiaza de acest program?
La nivelul regiunii Nord-Est sunt 19 școli din județele Iași, Vaslui, Neamț, Bacău care beneficiază de acest proiect.
- Mai exact, cati elevi din zona noastra beneficiaza de acest program?
La nivelul regiunii Nord-Est 5160 de elevi beneficiază de acest proiect.
- Ce inseamna sa fii beneficiar in cadrul proiectului?
De acest proiect beneficiază atat elevii cat și cadrele didactice din școlile incluse. Profesorul are un rol foarte important în cadrul proiectului deoarece de munca depusă de acesta, se poate bucura elevul la clasă. Profesorii se bucură de toată susținerea întregii echipe de proiect pentru a reuși să devină creatori de conținut. Susținem în permanență sesiuni de formare cu scopul de a-I învăța să utilizeze platforma educațională. Feedbackul profesorilor și al elevilor este esențial pentru noi. Ne ajută să găsim soluții pentru anumite provocări pe care le întampină profesorul la școală și în implementarea proiectului.
Potrivit unui sondaj realizat de Fundația World Vision Romania și Fundația Vodafone Romania în septembrie pe un eșantion de 978 de elevi și profesori beneficiari ai proiectului Școala din valiză 68% dintre profesori și-ar dori să asiste la ateliere în domeniile în care s-au specializat pentru a învăța tehnici noi de predare. De asemenea, 53% ar vrea să participe la cursuri de inteligență emoțională și tot 53% ar vrea să asiste la cursuri de e-learning si digitalizare. Potrivit studiului profesorii din mediul rural își doresc ca elevii să fie mai atenți la ore (82%), să nu lipsească de la ore (49%), să își implice mai mult părinții în educație (58%).
- Madalina, cum sunt copiii cu care tu lucrezi? Ce ne poti spune despre ei?
Copiii din mediul rural sunt foarte deschiși la tehnologie. Este adevărat faptul că mulți dintre ei nu au avut acces la gadgeturi inteligente și nu au acces. Este o provocare pentru mulți dintre ei să facă școală online de pe telefon. În schimb la clasă, mulți dintre elevi au spus că li se pare distractiv să învețe matematică și limba romană jucandu-se. Copiii cu care intru în contact sunt nativi digital, și centrați pe școală și performanță. Conform sondajului menționat anterior realizat de World Vision Romania 73% dintre elevi doresc ca predarea la clasă să fie interactivă.
Cum s-a adaptat mediul ONG la provocarile aduse de pandemie? Ce impact a avut pandemia asupra activitatii educațioanale?
Este foarte adevărat faptul că pandemia ne-a făcut pe toți să ne regandim activitatea și să ne adaptăm din mers pentru a reuși să ducem la bun sfarșit activitățile propuse prin proiectele pe care le desfășurăm. Foarte multe dintre activități au fost gandite fizic prin contactul direct cu beneficiarul, odată cu pandemia și restricțiile apărute multe dintre activități au trecut în mediul online. A fost dificil ținand cont de provocările mediului rural. Activitatea educațională a avut de suferit deoarece mulți dintre noi ne-am adaptat foarte greu. Dacă pentru elevi adaptarea a fost ușoară, pentru profesori transpunerea în mediul online a fost o mare provocare. S-a pierdut mult din empatizare, contactul direct dintre elev și profesor fiind esențial.
- Acest program s-a derulat in urma unui studiu privind problemele educatiei digitale din mediul rural. Poti sa ne spui cateva dintre acestea?
Una dintre problemele identificate la nivelul educației digitale în mediul rural a fost lipsa infrastucturii necesare educației digitale. Multe dintre școli nu dețin laboratoare de informatică, nici dotări cu calculatoare ori altă aparatură necesară. Strans legată de lipsa infrastructurii întalnim și problema cadrelor didactice care nu dețin competențe în utilizarea instrumentelor digitale în procesul educational.
- Cum arata platforma scoaladinvaliza.ro si ce se intampla acolo?
Platforma școala din valiză este un LMS ( Learning Management System) de tip Moodle. Platforma este foarte interactivă și intuitivă. Fiecare profesor își poate transpune cursul din programa școlară în platformă cu ajutorul instrumentelor digitale. Profesorii pot crea cursuri, teste, pot da sarcini de lucru elevilor și cu ușurință pot vedea rezultatul testelor și transmiterea temelor de către elevi.
- Cum arata munca ta zi de zi la Scoala din Valiza si care este contributia ta personala in acest proiect?
Activitatea mea în cadrul proiectului este strans legată de fiecare școală pe care o am în monitorizare. Comunicarea este un element foarte important, și stă la baza activității mele. Îmi încep ziua de obicei prin solicitări de susținere traininguri online, suport tehnic și multe întrebări legate de modul de utilizare a platformei. Avand toate tipologiile de profesori în proiect, depun mai mult efort pentru a-i susține și pe cei care nu au dobandit încă abilitățile necesare pentru a crea conținut digital. Personal,îmi place mult să comunic și să aflu nevoile și provocările cadrelor didactice, deoarece sunt pasionată de munca pe care o fac. Educația a fost întotdeauna o prioritate în ceea mă privește, prin intermediul proiectului reușesc să fiu aproape de profesori și înțeleg mai bine problemele sistemului educational.
- Care sunt principalele provocari cu care te confrunti in activitatea ta profesionala în Scoala din Valiza? Cum reusesti sa le depasesti?
Consider că, provocările sunt esențiale în activitatea profesională. Avand provocări suntem centrați pe găsire de soluții în permanență. Una dintre provocări pe care o resimt este reprezentată de rezistența la schimbare din partea profesorilor. Uneori canalizezi multă energie pentru a reuși să nu lași în urmă profesorii mai puțin adaptați erei digitale. Îmi place să caut soluții și să fac tot ce ține de mine pentru a reuși. Profesorii au nevoie de susținere în acest proces al transformării sistemului educational. Nu este simplu. Este un proces de lungă durată.
- Daca ai putea schimba ceva in sistemul educațional, care ar fi acel lucru?
Este greu să mă opresc la un singur lucru. Aș schimba foarte multe, dar sunt conștientă că dacă am îndrăzni mai mulți schimbarea, am reuși . Consider că sistemul educational trebuie adaptat și corelat cu piața muncii cu economia și evoluția tehnologiei. Tot mai mulți elevi ies de pe băncile școlii nepregătiți, și foarte confuzi. Consider că programa școlară trebuie adaptată societății actuale, să pregătim profesorul digital și elevul adaptat la cerințele pieței muncii.